söndag 20 mars 2011

Läsar Fråga

Hej alla underbara hund älskare,
Idag fick jag en fråga från en läsare som jag skall svara på. Så otroligt roligt och så underbart fina kommentarer ni har skrivit, ni har verkligen gjort min dag =D

Frågan lyder såhär,
Kan du inte skriva om hur din ras Amerikansk cocker är? Hur de beter sig och vad dem gillar och så. Kan man träna bort deras instinkt att jaga bort fåglar lätt? 
Amris sär en ras som verkligen kan charma ens hjärta. En underbart trevlig hundras som är väldigt mild i sättet. och dem försöker alltid att göra alla tillags. Om vi skall prata om mina små busar så är det två hundar som hittar på hyss hela dagarna. Man kan inte ha två roligare hundar i familjen, man blir så otroligt glad av denna hundras. 
Alla hundar har ju olika sätt och det har jag märkt på mina, dem är som natt och dag, Chippo är hur lugn som helst och bryr han anser att han inte behöver bry sig om saker som händer runt omkring honom, medan Casper har taggarna utåt hela tiden. Han vill ha saker och göra hela dagarna. Som alla andra hundar så behöver dem få motion och träna så mycket som möjligt, men dem kan vara otroligt lata och inte tycker om träning alls, som sagt dem är som natt och dag. 
"Även om amerikanaren under en lång tid avlats endast för sällskap och utställning finns jaktegenskaperna kvar i generna om man vill plocka fram dem." ~ Amerikans Cockerspaniel Cirkeln. 

Dem har jakten i blodet och jag tycker inte man skall träna bort det faktiskt, men en sak man skall göra för att få dem att lyssna lösa så träna inkallning och allt sånt. Men jakten skall man utnyttja. Casper kan gå lös och vi har tränat upp jakten på honom men han skulle aldrig få för sig att springa bort från oss. Han är bara rädd att vi skall försvinna från honom så han har mer koll på oss än på tex fåglar som är otroligt poppis hos denna ras.
En bra egenskap Amrisarna har är att dem är otroligt lättlärda, som jag skrev i ett annat inlägg så tränade jag "spela död" med Casper och han lärde sig det på bara några sekunder eller minuter. Man kan verkligen göra allt med dem så utnyttja jakten hos dem men träna dem så att dem lyssnar för det älskar dem. 
Jag brukar träna sök, apportering etc. dem har hjärna och nos för det, oj det går fort när dem söker. Men Chippo är ju en kille som ger upp så otroligt lätt, han gillar inte utmaningar han vill ha godiset serverat och det vill inte jag så får han inget godis snabbt då snor han från Casper. 
Det är nog det jag kan berätta sedan finns det massor av hemsidor men många av dem har vad jag tycker falsk information. ACC är en hemsida som är inne på endast Amrisar och den är super om man vill lära sig lite mer om denna vackra ras. Jag rekommenderar den sidan och att fråga personer som har rasen för dem har bäst kunskap. Lycka till =)

Har ni fler frågor så är ni så jätte välkomna att skriva =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar