fredag 25 mars 2011

Hunden, medicinen till en bättre häls

Man har nu eller kanske för ett bra tag sedan kommit fram till att hundar bidrar till en bättre hälsa.
Hundägare har bättre kondition och mindre risk att bli sjuka.
När jag gick på Gymnasiet så gick jag ett program som hette Hund och Fritidsprogrammet, varje gång vi hade idrott i skolan sa vår lärare hela tiden att hundägare har bättre hälsa och mindre chans att bli sjuka. Varför tänker ni då, jo det skall jag berätta.
Eftersom våra älskade hundar kräver, träning, motion och att helt enkelt röra sig hela tiden i minst 1 timma, detta bidrar att vi automatiskt måste gå ut och röra på oss, vi kan inte sitta framför TVn och vänta på att någon annan skall gå ut med hundarna.

Idag har jag ingen av mina hundar där jag bor och jag märker på min kropp att den har förändrats. Jag har inte motivationen att promenera lika mycket som jag brukar göra. Vist är det synd?

Man har undersökt att hund ägare har lägre blodtryck och kolesterol halter. Hundar bidrar med att man stressar mindre, att promenera i naturen är det bästa sättet att stressa ner och tänka på sig själv och hunden. 

Psykologer har forskat på detta och dem har kommit fram till resultat som stämmer överrens med det jag har skrivit över. Dem säger att vill man ha ett sundare liv och kunna röra på sig så är det bättre att skaffa en hund. 

Så skaffa en hund och motionera mer. Motivationen till motion är större om man har någon att promenera med.

Källa: Dog News

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar