onsdag 20 juli 2011

Ovanliga Hundraser

Här kommer en lista med ovanliga hundraser, har aldrig hört talas om dem, men en finns tydligen redan avlad i Sverige. Intressant.



Catalburun
Denna ras är en turkisk Pointer, och är lätt identifieras genom sin "split-nose".


Stabyhoun
Denna hund betraktas som en nationell skatt i Nederländerna. Denna hund är både enpointer och retriever, och används som en fågelhund idag.


Carolina Dog
Rasen är även känd som "American Dingo", och är genetiskt kopplad med sådanaprimitiva hundraser såsom den australiska Dingo och Nya Guinea Singing Dog.


Norwegian Lundehund
Också känd som "Puffin Dog", var denna lilla hund som förs av vikingarna och användas som en smidig jägare.



Azawakh
Denna vinthund är mycket ovanligt utanför det ursprungliga Afrika, men går att hitta i USA, där mellan 100-200 hundar lever.


Chinook
Denna sällsynta hund är en direkt ättling till en berömd släde hund, som heter Chinook.











2 kommentarer:

  1. Vet du ifall det finns någon uppfödare av Chinook i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Tyvärr har jag ingen aning om några uppfödare. Letade runt lite och kikade om jag hittade några uppfödare men tyvärr hittade jag inga. Men finner jag någon så hör jag av mig, hittar även du någon får du gärna höra av dig till mig oxå :) Lycka till.

      Radera