tisdag 1 mars 2011

Dagens Hundras

Idag Skall jag börja med något nytt faktisk, "Dagens Hundras".
Jag kommer välja ut en ras som jag skall skriva lite om och idag skall jag skriva om en ras som jag faktiskt kan ganska bra, en hundras som jag säkert kommer lära mig mer om. 


Dagens Ras är,
Amerikansk Cockerspaniel














En familjevänlig och en otroligt glad ras som kan smälta många människors hjärtan med deras otroligt vackra och charmiga personlighet.
Den amerikanska cocker spanieln skall vara jämn i temperamentet, frimodig och glad utan någon tendens till blyghet och den skall visa stor arbetslust.
Användningsområden: Stötande och apporterande fågelhund (Grupp 8)


Hur stor får en Amerikansk Cockerspaniel vara?
Jo en Amerikansk Cockerspaniel även kallad Amris får ha en mankhöjd på:
Idealmankhöjd för hanhund 38 cm
Idealmankhöjd för tik 35,5 cm

Mankhöjden får variera med en centimeter över eller under idealmankhöjden. Mankhöjd som överstiger 39,5 cm för hanhund och 37 cm för tik är diskvalificerande. Mankhöjd som understiger 37 cm för hanhund och 34,5 cm för tik skall "bestraffas".



Dem skall ha en silkes len päls som skall borstas nästan varje dag. 
En Amris kan användas till allt möjligt och personligheterna varierar precis som hos alla hundar och även människor. Man kan aldrig få samma temperament hos båda hundarna det är alltid något som sticker ut och är helt annorlunda. Men tänk på att dem är jakt hundar och behöver mycket nos träning och aktivitet så var inte på lat sidan när ni skaffar en Amerikansk Cockerspaniel. 


Rolig fakta.

  • Dem älskar att bada utomhus men kommer det till duschen och bada inne då blir det livat och det tänker dem aldrig gå med på.
  • Dom är som små clowner, du får aldrig en lugn stund utan det är full rulle från morgon till kväll.
  • När dem blir äldre kan dem verkligen spela på det och att dem blir sötare när dem blir äldre.
  • Ha en fast hand redan från början annars kan dem spåra ur. Ge dem gränser.
  • Som sagt matglada så skäm inte bort dem. Livsfarligt. Dem har ett speciellt trick dem små vovvarna och det är att visa STORA ögon och verkligen gå inuti dig. Usch dem är elaka hundar.
  • Dom älskar att bli ompysslade och skrattar svansen av sig så fort man tar fram borste och kam. Samma gäller även med träning. Vet ni varför, jo dem kan få godis eller mat!



Varning, trots deras otroligt charmerande och söta utseende försök att motstå att ge dem mat annars blir du aldrig av med dem stora och söta ögonen. Låt dig inte luras dem kan bli hungriga monster.




Har ni några ytterligare frågor skriv en kommentar.






1 kommentar:

  1. Hej Jenny! Din blogg är jättebra, fortsätt så här. Det menar jag verkligen. Det är hir jag kommer för att skaffa information. Dina inlägg är jättebra, med mycket fakta eller bara helt enkelt roliga att läsa. Och alla videos du lägger upp har varit super. Kramiz!

    SvaraRadera