fredag 29 juli 2011

Hund som blir slagen

Ute på en härlig promenad med älsklingen, dock utan hundarna. Solen sken och ja vädret var helt underbart i Göteborg. Hundar skällde och människor promenerade med en eller flera shopping påsar i handen och hade ett stort leende på läpparna, visa hade musik i öronen och gick med bestämda steg för att komma fram igenom folkmassorna. Göteborg verkligen levde och allt kändes så skönt att bara sitta på en parkbänk och njuta av vädret och kärleken. En äldre dam kom gående med sin lilla bruna Dvärgpinscher, en dragig hund som bara brydde sig om marken. Den äldre damen verkade inte riktigt normal i huvudet och rykte och slet i hunden medan dem promenerade. Jag kände mig väldigt störd av detta. Tittade länge på henne, undrade om man skulle ta ett snack med henne men hon verkade inte riktigt normal. Jag tittade och höll min röst intill mig tills den äldre damen rykte till och smällde till hunden mitt i folkmassorna. Då röt jag och frågade "Va fan gör du? Är du inte riktig någonstans?", damen vände sig om och bara blängde och jag blängde tillbaka, min sambo tar mig i armen och ber mig lugna ner mig, men inget kan lugna mig när jag ser någon slå sin hund. Det gör så ont i mig när jag ser att en hund får ont, när en människa kan behandla sin hund som jag vet inte vad. 

Hon fortsatte att promenera och hunden gick lågt med henne. flera människor blängde fortfarande både på mig och på damen, men jag ångrar inget. Efter en stund började människor att promenera och incidenten var som bort blåst, men inte för mig, jag kände mig fortfarande störd och upprörd över vad jag såg och älsklingen  kramade om mig och sa "Hon var en idiot, men snälla låt inte tanten förstöra vår dag, hon är inte värd det." jag nickade till honom men kunde fortfarande inte få bort den bilden ur huvudet. 
Jag fortsatte titta runt och se om jag såg damen men hon var borta, hon fanns inte i närheten av mig. Vi fortsatte prata jag och min sambo och jag tittade på folket igen precis som vi gjorde förut. Damen kom inte med hunden och vi begav oss vidare för att ta bussen hem. Det är lika viktigt att gå emellan en vuxen slå sin hund eller sitt barn. Det är verkligen inte okej att sånt inträffar.  

7 kommentarer:

  1. Go girl go, härligt att höra att det finns fler än jag som reagerar och säger ifrån. Du gjorde helt rätt enligt mitt förmenande. /Britt-Inger

    SvaraRadera
  2. Britt-Inger: Tack så mycket, brukar alltid reagera om detta händer, gör för ont att se när folk håller på och slå sina hundar, jag blir fly förbannad. //Jenny Andersson, Hundar i Livet

    SvaraRadera
  3. Hannele Andersson29 juli 2011 kl. 20:33

    Det var bra gjort:) Det finns krut i dig gumman och detta gör mig väldigt stolt:)
    Bra skrivet också:)

    SvaraRadera
  4. Det värsta jag har sett var en gammal gubbe som kom med en gårdshund i helstryp och flexikoppel. Hunden drog som tusan mot mig som hade hundar i koppel med. Gubben går över gatan mot oss tills hans hund stannar till, lägger sig ner och kan inte andas......Gubben fattade inte att han sakta men säkert dödar sin hund....Hur fan kan man ha ett helstryp med ett flexikoppel???

    SvaraRadera
  5. Linda: Fy fan för såna människor, att dem inte har någon hjärna att tänka med, har den skrynklas ihop med åldern eller vad e det för fel... Håller med dig, hur kan man ha ett helstryp med ett flexikoppel?!? Idioter finns det tyvärr gott om.. Usch //Jenny Andersson, Hundar i Livet

    SvaraRadera
  6. Äldre dam med dvärgpincher i Göteborg. Finns väl inte så många. Den hunden tycks inte ha det bra. Sprid infon så kanske matte blir identifierad. Usch!
    /Kicki

    SvaraRadera
  7. En sårad valp ägare :(10 september 2011 kl. 12:35

    Fy fan för människor som slår hundar, Jag själv har en valp som blev utsat för något riktigt otrevligt :/ Jag o hunden sov över hoss min flickvän, Så tidigt på morgonen ringer det på dörren, o Jag o hunden går fram o öppnar o då går det in någon bekant tant till min flickvän, Hon hällsar inte ens på mig, O bara knuffar undan min kära lilla valp, Sedan efter ett tag så kallar tanten på min valp som kommer glat o blir över glad att han äntligen får hällsa, När han tar ett skut mot tanten får han först ett knä mot revbenen som fick han lite ur balans o direkt efter ett knä som satt alldeles presis för att svinga in min valp rätt in me huvudet i soffkanten o resten av kroppen inslungandes i väggen, Shockad som jag var skällde jag ut henne som fan... men hon menade bästemt att det är så man dryserar en valp :O Och då tog jag min valp o stack där ifrån. Hade igentligen bara sån lust att knäa henne så käringen hade fått känna på sin egen medecin !

    Härligt att det finns andra folk som reagerar på när ett djur behandlas illa. Och veldigt starkt av dig att säga ifrån :)

    SvaraRadera