fredag 1 april 2011

Hur kan man lita på en Hundpsykolog


Ibland undrar jag vilka Hundpsykologer som är bra och inte bra. 
Jag har som en vana att titta in på tv4.se och deras program som dem lägger upp där och då såg jag att TV4s nyhetsmorgon hade en Hundpsykolog eller kanske mer en Djurpsykolog. Det kändes inte som han var riktigt seriös. Jag tittar oftast på såna program för jag tycker det är så intressant att få lära sig mer om Hundpsykologi. 
Men i alla fall så var det en som hade skickat in en fråga till honom och sa, "min hund vaktar sina leksaker etc. vad skall jag göra?" Då säger psykologen att man skall muta hunden med en godis och sedan ta leksaken, Men va säger han liksom? Ger man hunden godis och sedan tar leksaken när hunden äter godiset, då lär ju sig inte hunden ett skit. Man berömmer ju beteendet. Rätta mig om jag har fel. 
Men man gör ju ingen avlednings manöver för hunden fattar ju att nästa gång han/hon har leksaker och morrar ja då får ju den godis, det är ju toppen för hunden.  
Ibland undrar jag hur dem har blivit utbildade, jag skulle aldrig kunna lita på en sån människa.

Har ett annat exempel, Casper har ju alltid varit skällig och rädd mot andra hundar. Brukar göra utfall som började växa upp till aggressivitet. Vi viste inte vad vi skulle göra och hur man skall bete sig (Detta var innan jag viste exakt hur jag skulle hantera monstret). Mamma pratade med den Brukshundsklubben vi var aktiva inom och dem kom med denna otroligt meningslösa idéen. 
Vi gick dit och det var en del hundar som hjälpte oss vilket är bra. Ju mer hundar desto bättre. Detta började bra tyckte vi. Tills den otroligt okunniga människan säger "Nu skall vi ställa oss i Ring och då kan du bära på Casper runt i ringen och gå i slalom med Casper i din famn". Detta säger människan till Mamma och då kändes det helt meningslöst. Man hjälper inte Casper att vara över hundarna han skall ju vara i Samma höjd som alla hundarna. Oh shit. Ibland blir jag bara så gråhårig på människor.

Jag beslöt mig själv att ta tag i problemet och försöka på egen hand. Jag tittade på Cesar Millan (The Dog Whisperer) jag verkligen studerade hans metoder och följde allt han gjorde, läste böcker och studerade Cesar lite till. Beslöt mig att "okej nu skall jag testa dessa metoder och se om Casper slutar vara ett monster".
Casper var mottaglig för hjälp och han började att dumma sig först men sedan fattade han att jag försökte bara att hjälpa honom. Jobbigt var det att se Casper göra såna utfall mot mig som han gjorde, kände inte igen hunden, men jag hade en sak i huvudet och det var att han skulle bli bättre...
Idag är han en underbar hund, men han gör fortfarande onödiga utfall mot andra hundar. Men ingen är ju perfekt och han har inte skadat en annan hund i alla fall. Han är en goding ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar