onsdag 13 april 2011

Älskad och Hatad Hundpsykolog


Det finns många hundpsykologer som är både älskade och hatade.
Men den person som mest blir kommenterad av hundägare och som alltid är ett hett samtalsämne det är ju Cesar Millan (Mannen som talar med hundar). Man kan verkligen säga att denna man verkligen vet hur man skall få uppmärksamhet. 
Många hundägare i Sverige tycker att hans metoder är skadligt mot hundar och tycker att hans program borde förbjudas i Sverige. I Tyskland, England och USA är han en så kallad gud och många ser upp till honom för hans begåvning av att kunna kommunicera med hundar.

Min känsla till denna hundpsykologen är blandad. Jag vet inte om jag skall hata eller gilla denna person. Han har dock många situationer och träningar som jag ej tycker är okej att använda. Men jag har lärt mig många bra metoder som han har lärt ut som jag har hanterat Casper med. Jag kan lova er att skulle ni träffa Casper när han var mellan 1-4 år och ser han idag, då skulle ni bli totalt chockade. 
Man kan ta hans metoder med en "nypa salt" och ta dem metoderna som är dem bra metoderna som inte har med Elhalsband och Stackel. Som tur är så är dessa metoder förbjudna i Sverige.

Jag själv tycker att han är en bra psykolog, fast som folk säger, lyder hundarna för att dem är rädda och vågar inte göra något annat eller lyder dem för att dem har den positiva respekten för honom? Det är frågan.
Jag har otroligt svårt att lita på psykologer eftersom många inte är seriösa, dem vet inte hur man hanterar hundar på rätt sätt. Ni tänker säkert "hur kan du säga så? Har du erfarenheter?" Ja, jag kan säga så efter erfarenheter med Casper och andra personer. Jag skulle hellre ta problemet med mina egna hundar istället för att gå till en psykolog som jag inte kan lita på. Jag har tagit upp det tidigare i ett annat inlägg och jag vet verkligen vad jag pratar om.
Vad tycker ni om hundpsykologer och speciellt Cesar Millan? Tittar ni på hans program eller är han bara skit i era ögon? 

1 kommentar:

  1. Hej!
    jag tycker att han är mycket duktig och jag använder själv några av hans metoder. Jag köpte en 5 årig schäfer som var van-vårdad och ouppfostrad och många tvivlade på att jag kunde ta hand om den
    och jag är dessutom handikappad men efter två månader fick jag pli på hunden tack vare cesars metoder. MVH Andrew vedefors

    SvaraRadera