måndag 22 april 2013

Vad din hund gör när du inte är hemma?

Funderar du ofta på vad din hund gör när du lämnar den själv hemma? Är du rädd att din hund löper amok på soffan och river ner/biter sönder det finaste ni har hemma? Är ni rädda att din hund skäller huvudet av grannen för att den hatar att vara hemma själv? Detta är ett stort mysterium för oss hundägare som lämnar sin älskling under en kort eller längre stund hemma. Det finns många hundar som har ett stort problem med att vara hemma själv och försöker göra allt för att slippa det lidandet som elaka matte eller husse utsätter hunden för och gärna river ner hela huset eller gärna skäller så grannarna blir galna. Har man detta problem gäller det att träna hunden direkt så att du kan i lugn och ro lämna hunden och känna dig trygg med att handla den där mjölken som fattas hemma. Många sätter gärna upp kameror för att spana in hunden/hundarna så att dem kan garantera att allt går rätt till där hemma. Många hundar ligger gärna och väntar och gör inget alls medans andra sysselsätter sig själva och ger gärna husse och matte en trevlig överraskning när dem kommer hem


Jag har faktiskt två roliga exempel på hundar som har blivit lämnade själv och vilken chock man som ägare får när man kommer hem och ser vad den söta lilla hunden har gjort. 

Exempel 1. 
En bekant lämnade sina två hundar hemma själv ett tag för att åka snabbt till jobbet och hem. Det var inte en lång stund utan en träningsstund som man måste göra under inlärningen. Några minuter senare när hon kom hem hade en av hennes hundar levt livat och bitit sönder väggen och verkligen löpt amok på dyra väggen. Detta på gick ett tag så hon beslutade att sätta upp kameror, framför allt i köket där båda två brukade hålla till som yngre hundar. Tack vare kamerorna som hon satte upp kunde hon lista ut vem huliganen var och sedan gå vidare med att träna bort problemet. Tack vare kameran kunde dem rädda resten av väggen och även en härlig aktivering för att lösa rastlösheten på den unga Golden Retriever tösen. 


Exempel 2.
Jag trodde att jag hade en lugn och söt hund som inte skulle göra något när jag lämnade honom hemma själv. Det började fantastiskt, men så kom dagen där jag varken hann ut med honom för att en sista minuten grej dök upp från ingenstans. Jag gav honom ett gott ben innan jag gick och tänkte inte mer på det. Jag låste dörren och visste verkligen att Zayo kommer ligga där inne och tugga på benet och vänta på mig tills jag kom hem. Det är så han brukar göra. Men vet ni, jag glömde att jag hade en busig Amerikansk Cockerspaniel som gärna gör hyss när man minst anar det. För vet ni, när jag kom hem så hade han snott en av mina tofflor stickade tofflor och bitit sönder dem. Det låt trådar överallt och den sårade toffeln låg fint på golvet och en glad Zayo hade munnen full med trådar. Ni förstod nog min chockade min jag hade. Träningen för denna omgång vart för mig att vara noga med att ta bort mina saker och säga till Zayo att man gärna inte gör så.

Så för att minska risken att hunden ger er en överraskning är Aktivering A och O. En tröttare hund är en lugn hund och mindre stökigt när ni kommer hem. Olyckor händer rätt och vill ni ha full koll på hunden, installera in en kamera i de rummen ni tror att hunden/hundarna befinner sig i.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar