fredag 22 mars 2013

Smidighet och Snabbhet, Agility

I söndags började jag och Zayo vår nybörjarkurs i Agility hos Nya Varvets hundskola. Jag var väldigt nervös men spänd över denna kurs. Då jag vet att Zayo är en osäker och skällig hund så drog jag upp värsta scenen i huvudet (det värsta en hundägare kan göra). Zayo kände ju på sig att det var något på gång och han var orolig hela dagen. Resan var lång för lillen och han blev allt för rastlös efter några minuter. Att åka spårvagn är inte roligt. När vi väl kom dit så gick vi lite vilsen, men hittade tillslut. Då jag inte varit i det området och är dålig på att läsa karta/vägbeskrivning så blev det lite svårare. Men vet ni, vi hittade fram och vilket ställe det var. Nära havet och man såg färjor och båtar som parerade där ute i det tysta vattnet. 

Zayo var direkt skällig och ivrig när han såg alla hundar och människor som var överallt. Allt var spännande och så mycket nytt. Även om träningen började 18:15 så var det helt okej väder. Inte alls kallt och väldigt behagligt när man tränar. När träningen väl började så var Zayo ivrigare än när vi kom. Vi blev indelade 2 och 2 och det var vi och en Portugisisk vattenhund som vi "jobbade" tillsammans med. Dem indelningarna höll inte sådär jätte länge då Zayo blev uttråkad ganska snabbt av all väntan. 

De hinder vi fick träna på är (för er som inte har sätt eller vet vad Agility är kommer jag visa bilder på de hinder som vi tränade) Det finns några till men det kommer vi få träna om vi går fortsättningskursen.























Zayo lärde sig alla hinder väldigt snabbt. Favoriterna var nog Balansbommen och A-hindret, han flög över dem och tyckte det var enormt roligt. Han är mer en Agility hund än Utställningshund. Så det är bara att fokusera på det han älskar. Efter 1.10 minuter av träning gick vi hem och så trött som Zayo var har han aldrig varit förut. Mycket nya intryck och han sov så gott hela natten och även dagen efter. Även jag var riktigt trött, men så mycket tips och råd vi fick på Agilitykursen har jag aldrig fått förut. Trivs enormt bra och ja, jag kan verkligen rekommendera Nya Varvets hundskola. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar