onsdag 20 februari 2019

Ett Reko hundliv

Vad är Reko? Det är nog en fråga många ställer sig. Men i detta inlägg skall jag förklara och förhoppningsvis hjälpa människan att förstå att metoder som skadar hunden inte är det rätta.




Reko är ett förhållningssätt till din hund som individ, där du väljer att helt ta avstånd från fysisk och psykisk bestraffning och istället arbetar med med mjuka metoder som kan tillämpas vid vardagssamarbete såväl som vid inlärning. Hur bra?


Jag använder Reko när jag tränar min sötnos och varje dag så växer han och jag lär mig nya saker om honom. Här om dagen läste jag ett inlägg på Facebook angående en hund som hade lugnat ner sig vid hundmöten och när ägaren inte längre gav godis på promenaden när dem mötte hundar så vände det och hunden började med samma beteende igen. Detta fick mig att tänka på mig och min hunds relation. Han gjorde exakt som denna hund gjorde, han var lugn vid hundmöten (så lugn han bara kan bli) och så fort han fattade att jag inte hade med mig godis ute på promenaden så ändrades hans beteende. Då sa en person i gruppen "Belöning till en hund är som vår lön. Får inte vi lön för vårt jobb, ja då vill vi inte fortsätta jobba. Men får vi lön så fortsätter vi att prestera bra. Exakt så är det för hundar och belöning, hur kan vi förvänta oss ett positivt beteende om hunden inte får belöning för det?". Jätte intressant och klokt.

I Reko träning och relationsbyggande syfte så väljer man bort halsband så som stryphalsband och halti och man arbetar då med belöningsbaserad träning, det vill säga massor av godis och favoritleksaken. Att ha en sele på sin hund är både snällare och även bättre för hundens kropp och du som förare skall ha en ficka full med massa godis för att locka med hunden. Att locka med sig hunden och rikta uppmärksamhet mot dig istället för den andra hunden eller den goda fläcken på marken med hjälp av  godisen är en utmärkt start för att hunden skall bli mer följsam. Men det är viktigt att börja med korta sträckor och inte pusha hunden för snabbt fram, all träning tar sin tid och det är en levande varelse man arbetar med. Tålamod är super viktigt.

Med Reko träning så slipper du att utsätta din hund för obehag och skapa ett band tillsammans där hunden får tillit och en trygghet. Du stärker er relation och med tiden kommer du få en trofast kompis som ser dig som en enormt resurs i vardagen. Att ha en osäker hund eller en hund över huvudtaget så är bestraffning ett big NO. Glädje och tillit är A och O. Inte skulle vi bestraffa våra barn och för mig är min hund mitt barn.


Och den där personen som talar om för dig att du ska vara tuff mot din hund för att hundar är tuffa mot varandra i ett uppfostringssyfte, fråga den personen om denne hälsar på sin hund genom att nosa den i rumpan. Att vara tuff mot sin hund är inte hållbart och absolut inte något en hund skall utsättas för. 




http://hundarsokerhem.se/2017/ett-reko-hundliv-vad-innebar-det/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar