torsdag 25 januari 2018

Depression hos hund...

Jag kom över en artikel idag när jag läste Metro. En artikel som jag faktiskt fick mig själv att tänka till en extra gång. Artikeln handlade om antidepressiva mediciner ökar hos våra husdjuren. I artikeln så skrev dem hur ökningen på försäljning av detta har ökat kraftigt.
"Tecken på att hunden inte mår bra är ofta att den får ett förändrat beteende, enligt Theresa Lindahl. Har hunden varit glad och trevlig tidigare så kanske den plötsligt börjar sova hela dagarna, vankar runt på nätterna, blir aggressiv eller börjar utföra sina behov inomhus." - metro.se
Fick riktigt tänka till där gällande min hund då han ändrade sitt beteende och bara sov hela dagarna. han som alltid brukar vara så pigg och busig blev en trött och extra känslig. Fick ändra mitt levnadssätt för att se om hans humör gick tillbaka till glädje igen, fler roligare promenader med godis sök och träning inklusive massa lek som han älskar. Jag fick en gladare hund, en hund som hade all energi igen och glädje. Jag som själv har en depression och har gått på dessa preparat kommer aldrig ge det till min hund. Den bästa medicinen är att göra saker han älskar och som han mår bra av. För vet ni? Jag har slutat med dessa hemska piller för min hund och jag ger glädjen till varandra tack vare alla promenader och träning.

"– Ett piller kommer inte att lösa alla problem, man måste hitta grundorsaken. Separationsångest, aggressioner och sådant kan många gånger bero på att hunden är understimulerad och inte får utlopp för sitt naturliga beteende, säger hon." - metro.se
 Har ni upplevt att er/a älskling/ar har depression?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar